صفحه اصلی > اخبارسلامت 


  چاپ        ارسال به دوست

به مناسبت هفته ملی کودک؛ 12 الی 18 مهرماه

تغذیه صحیح کودکان در دوران کرونا

 

امروزه اضافه وزن و چاقی در کودکان به عنوان یک از مشکل تغذیه اي مطرح است. زیرا کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم

ارزش و پر انرژي (قند، چربی، شکر) و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان و نوجوانان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می­دهد  و این شرایط، امروزه به دلیل کرونا شدید شده است اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماري­هاي متعدد از جمله قلب و عروق ، دیابت، پرفشاري خون، افزایش چربی­هاي خون، بیماری­هاي کبدي و بیماری­هاي تنفسی می­باشد. اوایل دوران کودکی سرعت رشد سریع است. لذا بهتر است پیشگیري از چاقی از دوران کودکی آغاز شود تا بتوان تغییرات دوره­اي رشد و سوخت و ساز را مناسب با نیاز بدن تنظیم و از چاقی جلوگیري کرد

عارضه مهم دیگري که چاقی کودکی در بردارد ارتباط آن با چاقی بزرگسالی است. اغلب کودکان چاق امروز بزرگسالان چاق

آینده خواهند بود. عوامل ارثی ، عادات مربوط به شیوه زندگی، مصرف غذاهاي آماده و تنقلات کم ارزش ، کاهش فعالیت بدنی

 استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشاي تلویزیون به مدت طولانی و...، کاهش فرصتهاي بازي در خارج از منزل به دلیل شرایط کرونا، خوردن غذاهاي پرچرب از جمله علت هاي اساسی چاقی در این دوران است. نتایج برخی مطالعات نشان داده است که خطر چاقی در کودکان و نوجوانانی که 5 ساعت در روز تلویزیون تماشا می­کنند ، بیش از 5 برابر کودکانی و نوجوانانی است که تلویزیون نمی­بینند یا حداکثر 2 ساعت تماشا می کنند.

    درمان اضافه وزن در واقع باید قبل از 2 سالگی شروع شود اما به علت رشد و تکامل سریع که در این سال ها رخ می­دهد نمی­توان بر کاهش وزن تاکید کرد. درمان در بزرگسالان شامل رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی است اما در کودکان باید سن، شدت چاقی و وجود سایر عوامل خطرآفرین در کودك را نیز مد نظر قرار داد .نقش وا لدین و مربیان کودکان در حمایت از برنامه هاي کاهش وزن و یا جلوگیري از افزایش وزن بسیار مهم است

راه هاي کنترل و پیشگیري از اضافه وزن و چاقی در کودکان  2تا  5سال در شرایط کرونا

   1-مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از سه وعده اصلی غذایی.

   2-مصرف روزانه حداقل دو میان وعده غذایی مناسب مانند: میوه

   3 -مصرف غذا به همراه خانواده در یک زمان مشخص

   4-خودداري از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشاي تلویزیون.

   5-ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودك.

   8-محدود کردن مصرف غذاهاي پرچرب، با کالري بالا و شیرین

   9-محدود کردن مصرف غذاهاي چرب، سرخ شده وتنقلات پرکالري و پر چرب مانند سیب زمینی سرخ شده، چیپس،

    پفک، شکلات، کیک­هاي خامه­ایی و شکلاتی، بستنی و ...

  10-نوشیدن آب یا دوغ کم نمک و یا آبمیوه طبیعی و بدون قند به جاي نوشابه.

   11-مصرف شیر و لبنیات پاستوریزه وکم چرب براي کودکان بزرگتر از دو سال.

   12-محدود کردن مصرف کره، سرشیر، خامه و سس مایونز.

    13-مصرف میوه یا آب میوه تازه و طبیعی به جاي آب میوه آماده و شربت.

    14- استفاده کافی روزانه از سبزي­هاي تازه یا پخته و میوه تازه در برنامه غذایی کودك

    15-مصرف غذاهاي فیبر دار مانند نان سبوس دار ) نان سنگک ( ، بیسکوئیت سبوس­دار ، خشکبار و میوه­هاي خشک،

     میوه ها و سبزي­هاي خام )مثل هویج، کاهو ، کرفس، گل کلم .....)

     16- مصرف متعادل آجیل و مغزها به جاي تنقلات بی­ارزش

      17-اصلاح عادات غذایی والدین

      18- استفاده از آموزش­های مجازی برای افزایش فعالیت بدنی کودکان در منزل

      19-برنامه­ریزی برای ورزش­های متنوع بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده

20-همکاری و همراهی با اعضای خانواده در انجام برخی فعالیت ها در منزل مانند تهیه غذا، گل­کاری و یا کاشت دانه انواع سبزی و صیفی در حیاط منزل، پشت بام یا گلدان های آپارتمانی

21-برنامه­ریزی برای خواب منظم، تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام

 


١٥:٢٢ - 1399/07/13    /    شماره : ١٠٧٢٩٩    /    تعداد نمایش : ٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج