صفحه اصلی > اخبارسلامت 


  چاپ        ارسال به دوست

پیام های کلیدی هفته سلامت روان

1.        جمعه 18 مهر _  نقش زیرساخت­های سلامت روان در شرایط کرونا و پساکرونا

Ø      خدمات سلامت روان  به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناسان سلامت روان ارائه می شود.

Ø      با مراجعه به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خودتان، از خدمات سلامت روان رایگان بهره­مند شوید

Ø      اکنون که در شرایط همه گیری بیماری کرونا به سر می بریم، نیاز بیشتری به کمک­های روانشناسی  داریم

Ø      پزشکان و کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت آماده ارائه خدمت به شما هستند.

Ø      شما می­توانید با شماره تلفن 4030 تماس برقرار نمایید و به صورت مستقیم از روانشناسان کمک های روانشناسی دریافت کنید.

2.        شنبه19 مهر _ متخصصین متعهد، مدافعین سلامت

Ø      متخصصین سلامت روان در ایام بیماری کرونا نقش مؤثری در کاهش استرس و اضطراب مردم داشته اند

Ø      روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی، می­توانند برای پیشگیری از آسیب های روانی به شما کمک کنند

Ø      از مراجعه به متخصصین سلامت روان، واهمه نداشته باشیم، زیرا همه ما نیاز به دریافت خدمات سلامت روان داریم

3.         یکشنبه 20 مهر _ سیاستگذاران آگاه، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان

Ø      سرمایه گذاری در حوزه سلامت مساوی با کاهش آسیب های اجتماعی است

Ø      دولت مسئول تأمین سلامت جسم و روان همه مردم است

Ø      تأمین سلامت روان مردم برابر است با جامعه ای توانمند و با نشاط

4.       دوشنبه 21 مهر _ نقش نظام مراقبت­های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان

Ø      خدمات سلامت روان  به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناسان سلامت روان ارائه می شود.

Ø      با مراجعه به نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خودتان، از خدمات سلامت روان رایگان بهره¬مند شوید

Ø      اکنون که در شرایط همه گیری بیماری کرونا به سر می بریم، نیاز بیشتری به کمک¬های روانشناسی  داریم

Ø      برای دریافت کمک¬های روانشناسی به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنید

Ø      پزشکان و کارشناسان سلامت روان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت آماده ارائه خدمت به شما هستند.

Ø      شما می¬توانید با شماره تلفن 4030 تماس برقرار نمایید و به صورت مستقیم از روانشناسان کمک های روانشناسی دریافت کنید.

5.       سه شنبه 22 مهر _ مشارکت سازمان­های مردم نهاد، در ارتقاء سلامت روان جامعه

Ø      سازمان های مردم نهاد، نقش مهمی در آموزش سلامت روان جامعه دارند

Ø      مشارکت سازمان های مردم نهاد با دولت،  در ارتقای سلامت روان جامعه مؤثر است

Ø      سازمان های مردم نهاد نقش مؤثری در شناسایی نیازهای سلامت روان مردم دارند

Ø      سازمان های مردم نهاد بازوی کمکی دولت ها در مدیریت آسیب های اجتماعی هستند

6.       چهار شنبه 23 مهر _ نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی

Ø      رسانه ها می توانند با پخش اطلاعات و اخبار مثبت، نقش مهمی در کاهش استرس مردم و ارتقای سلامت روان داشته باشند

Ø      یکی از ابعاد مهم سلامت، سلامت روان است، که نقش رسانه ها در بهبود و ارتقاء سطح سلامت روان جامعه ، کاهش بار بیماری های روانی و کاهش انگ بسیار تعیین کننده می باشد

Ø      اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران باید در ایجاد تصویرهای درست رسانه‌ای از افراد مبتلا به اختلالات روانی قدم بردارند و درصدد تصحیح کلیشه‌های تصویری نادرست از تمامی افراد مبتلا به بیماری های روانی باشند

Ø      انگ عامل اصلی خیلی از عدم مراجعه های بیماران روانی به روانپزشک یا روانشناس است.نقش رسانه های اجتماعی در کاهش انگ و  ارتقا سواد سلامت روان مردم مهم است.

7.       پنج­شنبه 24  مهر _ بیمه­ مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان

Ø      بیماری های روانپزشکی مانند بیمار های جسمی باید از پوشش کامل بیمه های درمانی بهره­مند شوند

Ø      بیمه های تکمیلی لازم است خدمات سلامت روان را هم پوشش دهند

Ø      نقش بیمه ها در میزان دسترسی مردم به خدمات بهداشتی درمانی منجر به کاهش بار مالی حاصل از بیماری برای خانواده و همچنین کاهش اضطراب ناشی از آن گردد.

آموزشی مدیریت هیجانی و روانشناختی در کرونا

1.توصیه هایی برای افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی در همه گیری ویروس کرونا

·         با شیوع ویروس جدید کرونا، تجربه اضطراب و نگرانی طبیعی است.

·         در قرنطینه خانگی ماندن ممکن است باعث غمگینی، بی­حوصلگی و  افرادی که از قبل افسردگی داشته اند ممکن است حالشان بدتر شود. برای غلبه بر این حالت ها می توانید برنامه های زیر را در منزل پیش بینی کنید:

·         در مورد حس‌ها و نگرانی های خود با دوستان، خانواده، صحبت کنید. می­توانید از تماس تلفنی و تصویری استفاده کنید و با اطراقیان در تماس باشید.

·         تا حد امکان ورزش کنید. می­توانید در خانه ورزش کنید یا اگر دسترسی دارید در حیاط منزل یا یک مکان خلوت نزدیک به منزل قدم بزنید.

·         نظم زندگی خود را حفظ کنید. مثلا ساعت خواب، وعده­های غذایی منظم و برنامه­ای برای ورزش داشته باشید.

·         روی مسائلی که قادر به تغییر آن نیستید، تمرکز نکنید. مثلا سرعت گسترش بیماری در کنترل شما نیست ولی شما بر انجام روش­های پیشگیری کنترل دارید.

·         به جنبه­های مثبت بحران کرونا هم فکر کنیم. به فرصت ها و دستاوردهایی که برای دنیا به دنبال داشته هم بیاندیشیم

·         تا حد امکان به اندازه کافی غذای سالم و تازه مانند میوه و سبزیجات مصرف کنید.

·         اگر برای چند روز متوالی حالتان خوب نبود و استرس های شما کاهش نداشت با پزشک، روانشناس، یا روانپزشک مشورت کنید. در حال حاضر بسیاری از خدمات درمانی به صورت آنلاین و تلفنی ارائه می­شوند.

2.پیشگیری از انگ ( برچسب اجتماعی ) ابتلا به کرونا

·         انگ یا برچسب اجتماعی باعث می‌شود: افراد بیماری خود را پنهان کنند، دیرتر برای درمان مراجعه کنند، و اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه را کم می‌کند.

·         انگ باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری کرونا علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند.

·         افراد سالمند و مبتلایان به بیماری های زمینه‌ای به ویژه در معرض انگ هستند.

·         مراقب افراد سالمند و این بیماران در خانواده و اجتماع باشیم و از آن‌ها حمایت کنیم. برای مثال نگوییم «خوشبختانه فقط افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه ای در خطر مرگ ومیر هستند». این عبارات برای افراد در معرض خطر ناراحت‌کننده است

·          به افراد بیماری که در خانه مراقبت می‌شوند، یاداوری کنیم جدا بودن فرد از دیگران و مجزا بودن وسایل به معنی خشم یا طرد نیست، بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

·             نقش هر یک از ما در شکستن چرخه‌ی تولید و بازتولید ترس، برچسب و یا انگ بسیار مهم و حیاتی است. با شنیدن داستان هر یک از افراد مبتلا، بهبود‌یافته، یا فوت‌شده، هویت انسانی افراد را به رسمیت شناخته و آنها از پشت اعداد و آمارها بیرون بیاوریم.

3.       مراقبت از کودکان در همه‌گیری ویروس کرونا

·         کودکان را تشویق کنید، در مورد اتفاق¬ها و ترس¬هایش حرف بزند و گوش کنید.

·         کودکان را برای حرف زدن و بیان احساسات تحت فشار قرار ندهید. به کودکان بگویید که تجربه احساسات مختلف مانند ترس در این شرایط طبیعی است.

·         کودکان میزان امن بودن خودشان را از هیجانات والدین متوجه می­شوند. پس در هنگام گفتگو با کودک، با آرامش صحبت کنید. الگوی خوبی برای کودک باشید.

·         در شرایط بحران اول باید استرس خودتان را مدیریت کنید تا بتوانید استرس فرزندتان را مدیریت کنید.

·         در شرایط سخت، هرچه سن کودکان کمتر باشد، به توجه، اطمینان بخشی و آرامش بیش¬تری نیاز دارند. به کودک بگویید کنارش هستید و از او حمایت می­کنید.

·         تاحد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید.

·         مواجهه کودک با اخبار و صحنه­های دل­خراش را تا حد ممکن محدود کنید.

·         کودکان درشرايط بحران و پس از وقوع حوادث ناگوار بيش از هر زمان ديگری نياز به بازی وتفريح دارند

4.       مراقبت از سالمندان در همه‌گیری ویروس کرونا

·         سالمندان آسیب پذیری بیشتری نسبت به این ویروس دارند و برای پیشگیری، بهتر است تا حد امکان کمتر با دیگران در تماس نزدیک باشند.

·         در شرایط بحران کرونا  تامین نیازهای اولیه سالمندان بسیار مهم است. به آن ها در انجام کارهایشان کمک کنید و در کنارشان باشید

·         برای بعضی از افراد سالمند استفاده از فضای مجازی راحت نیست سعی کنید با حوصله به آنها در مورد ضدعفونی کردن وسایل و روش‌های پیشگیری آموزش بدهید و پیگیری کنید.

·          به‌دلیل کاهش تمرکز و حافظه در بعضی از سالمندان، ممکن است نیاز باشد مطالب را تکرار کنید. در برخورد با سالمندان صبور و ملایم باشید و وقت بیشتری برای آنها صرف کنید.

·         به انها توصیه کنید قدم بزنند، یا در خانه، یا اگر دسترسی دارند در حیاط یا یک مکان خلوت نزدیک منزل؛ و در خانه ورزش و نرمش کنند.

·         در شرایط فعلی بهتر است بیشتر با سالمندان ارتباط تلفنی برقرار کنید تا دچار خلاء عاطفی نشوند

در صورتی که علامت جدید یا جدی مانند تنگی نفس یا تغییر در هوشیاری پیش آمد، سالمندان را برای مراجعه به مراکز درمانی همراهی کنید.


٠٩:٥٧ - 1399/07/20    /    شماره : ١٠٧٤٤٥    /    تعداد نمایش : ٣٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج