صفحه اصلی > اخبارسلامت 


  چاپ        ارسال به دوست

به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران:

مبارزه با چاقی زنان میانسال در همه گیری کرونا

 

روزهای ماندن در خانه برای پیشگیری از ابتلا و یا انتقال ویروس کرونا می تواند فرصت بسیار خوبی برای تقویت عادات تغذیه ای صحیح و ترک عادات غذایی نامناسب باشد. به این ترتیب می توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد. از طرف دیگر فرصت های بدست آمده را نیز با سهل انگاری می توان به راحتی به تهدید تبدیل کرد .

برخی تهدیدهایی که قبل از خانه نشینی  به جهت پیشگیری از شیوع و ابتلا به کووید-19می توانست سلامت ما را به خطر بیندازد و احتمال اضافه وزن و چاقی را افزایش دهد عبارتند از:

1.خرید مکرر فست فودها از رستوران های فست فود در روزهای تعطیل یا وسط هفته

2.مصرف مکرر غذاهای آماده توسط کارمندان، دانشجویان یا حتی دانش آموزان

3. عدم مصرف  یا مصرف  محدود میوه ها و سبزیجات در وعده های غذایی که خارج از منزل (ادارات، دانشگاه، مدرسه و سایر محیط های کاری)

4.نداشتن وقت و فرصت کافی برای پرداختن به ورزش و توجه بیشتر به جنبه های مختلف سلامت خود

5.تمایل خانواده به استفاده از غذاهای رستورانی و فست فود به دلیل نداشتن فرصت برای آشنایی با انواع غذاهای بومی کشورمان و تهیه و پخت غذاهای تکراری

 6.خرید و مصرف مکرر شیرینی ها و انواع شکلات بعنوان فرهنگ غذایی خانواده

چاقی یکی از عوارض احتمالی در خانه ماندن و بی تحرکی است. از طرف دیگر ابتلا به چاقی می تواند زمینه ساز بیماری های دیگر همچون دیابت و افزایش فشار خون گردد. علاوه بر اضافه وزن و چاقی، بهم خوردن کنترل فشار خون، چربی و قند خون در بیماران مبتلا به فشار خون بالا، چربی خون بالا و یا دیابت و یا افرادی که زمینه این بیماریها را دارند از تبعات بی تحرکی می باشد. عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، بهم خوردن خواب شبانه و بیدار ماندن طولانی مدت در طول شب، ریزه خواری و مصرف مکرر میان وعده های پرکالری همه و همه عوامل خطری هستند که می توانند زمینه ساز و یا تشدید کننده بیماری های نامبرده شوند. در خصوص دیابت، ورزش منظم در دراز مدت نه تنها باعث بهبود کنترل دیابت نوع ۲خواهد شد، بلکه حتی قادر است تا از بروز آن در افراد در معرض خطر نیز جلوگیری کند. ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن باعث کاهش قند خون می شود. بنابراین نداشتن فعالیت بدنی در دوران خانه نشینی می تواند اثر منفی بر کنترل قند خون بیماران داشته باشد. ورزش منظم در کاهش چربی خون خصوصأ تری گلیسیرید بسیار موثر بوده وکلسترول خوب(HDL)را نیز افزایش می دهد.

فعالیت بدنی منظم در منزل در صورت همراهی با رژیم غذایی مناسب در دوران قرنطینه خانگی نقش بسیار مهمی در پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی دارد. در این دوران که امکان خارج شدن از منزل وجود ندارد می توان با راه رفتن در منزل، انجام کارهای خانه و حرکات نرمشی تحرک بدنی را بیشتر کرد.

برخی رفتارها و شرایط جدید که در زمان ماندن در منزل، در صورت پیروی نکردن از اصول تغذیه مناسب و تحرک کافی می تواند سلامت ما را تهدید کند :

1.سفارش فست فود از رستوران های بیرون بر

2.خرید یا سفارش نوشابه های گازدار و نوشیدنی های صنعتی

3.ترک عادت ورزش منظم در طول روز

4.بی تحرکی بدلیل استفاده بیش از حداز بازی ها و فیلم های کامپیوتری، تماشای تلویزیون و فضای مجازی

 5.تعطیلی برنامه کلاس های ورزشی در مکان های ورزشی و خارج از منزل

6.نبود فضای مناسب برای پیاده روی و قدم زدن

7.افزایش ریزه خواری بویژه در زمان تماشای تلویزیون بمدت طولانی

8.به هم خوردن نظم خواب و بیداری روزهای عادی بدلیل تعطیل شدن فعالیت های خارج از منزل

9.بهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن، اختلال سوخت و ساز و برنامه منظم تغذیه روزانه به دلیل دیر خوابیدن شبانه و دیر بیدار شدن روز

برای پیشگیری از این تهدیدها و استفاده از فرصت در خانه ماندن برای بهبود شیوه زندگی و حفظ و ارتقای سلامت، می توان به توصیه های زیر عمل کرد که لازم است علاوه بر افراد سالم، مورد توجه بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای شایع نیز قرار گیرد.

1.برنامه ریزی برای مصرف وعده های غذایی اصلی در ساعات مشخص

2.مصرف حداقل دو وعده میوه در طول روز بعنوان میان وعده یا قبل از غذا

3.مصرف سبزی خوردن و سالاد همراه غذا در منزل و بهمراه اعضای خانواده

4.در دسترس قرار ندادن انواع تنقلات و استفاده از تنقلات در زمان های مشخصی از روز برای جلوگیری از ریزه خواری

5.کاهش مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده

 6.عدم سفارش فست فود از خارج از منزل

 7.مصرف نکردن نوشیدنی های گازدار و یا آب میوه های صنعتی

8.تهیه انواع شربت های کم شیرین خانگی با استفاده از انواع عرقیات

9.غذا خودن دور یک سفره در هر سه وعده غذایی اصلی و حتی میان وعده ها در زمان تماشای برنامه های تلویزیون و یا گفتگوهای خانوادگی

10.فرصت پخت و پز غذاهای متنوع و حتی ساده در منزل با همکاری اعضای خانواده و آزمودن دستورهای آشپزی غذاهای متنوع با استفاده از کتب آشپزی و یا برنامه های آشپزی تلویزیون و یا فضای مجازی

11.برنامه ریزی شخصی برای داشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش با استفاده از برنامه های ورزشی در فضای مجازی

12.برنامه ریزی برای ورزش های متنوع بطور دسته جمعی همراه اعضای خانواده

13.همکاری و همراهی با اعضای خانواده در انجام برخی فعالیت ها در منزل همچون تهیه غذا، گلکاری و یا کاشت انواع سبزی و صیفی در حیاط  منزل، پشت بام یا گلدان های آپارتمانی

14.فرصت گفتگوی بیشتر با اعضای خانواده، آشنا شدن بیشتر با مشکلات یکدیگر و اندیشه جمعی برای حل آنها

15.داشتن برنامه منظم مطالعه(متون درسی برای دانش آموزان و دانشجویان، مطالعه آزاد متون الکترونیکی یا کتاب هایی که قبلا خریداری شده ولی فرصت مطالعه آن تا این زمان دست نداده)

16 . برنامه ریزی برای خواب منظم، تنظیم زمان خواب برای داشتن خواب به موقع و آرام

 17.پرهیز ازمصرف نوشیدنی ها و خوردنیهای محرک و برهم زنندۀخواب مانند قهوه ونسکافه و نیز شکلات تلخ در ساعات عصر و شب برای جلوگیری از بی خوابی

 


١١:٣٤ - 1399/07/24    /    شماره : ١٠٧٥٥٣    /    تعداد نمایش : ٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج